Упражнения на перефразирование в немецком языке. Упражнения для развития умений письма при подготовке к выполнению части "письмо" в егэ по английскому языку. Игры со словарем

Одну и ту же мысль в английском языке (и в любом другом, конечно, тоже) можно выразить десятками разных способов:

Используя антонимы

Полностью поменяв структуру предложения и так далее.

Это называется «перефразировать» предложение или paraphrasing / rephrasing. То есть сказать то же самое, но другими словами.

Умение жонглировать разными способами paraphrasing очень пригождается по жизни:

  • когда нужное слово вертится на языке, но никак не можешь его вспомнить
  • когда нужно поточнее выразить оттенки смыслов
  • когда сдаешь международные экзамены по английскому, например,

В IELTS Reading вообще практически все построено на использовании синонимов и rephrasing. И в связи с этим нужно использовать определенные стратегии чтения.

Давайте этим и займемся:

  • посмотрим, как можно перефразировать одну и ту же мысль
  • потренируемся вычислять предложения со схожим и различным смыслом
  • прокачаем стратегии чтения и выполним одно задание из IELTS Reading – Yes / No / Not Given, где как раз и нужно понимать paraphrasing.

Возьмем один текст из IELTS Reading – When conversations flow . Рекомендую его скачать для удобства и пользоваться по ходу наших экзерсисов, держа его перед глазами. Да и вообще интересный текст для общего развития)) Почитайте!

We use although, despite, in spite of to talk about two contrasting ideas which were surprising or unexpected:

Although is followed by a clause and a comma:

  • Although he studied very hard, he didn’t pass the exam.
  • Even though is stronger than although:
  • He didn’t finish the job, even though he worked all night.

We can change the order of the two clauses:

  • He didn’t pass the exam, although he studied very hard.

In spite of/despite are followed by a noun, -ing, or the fact that:

  • Despite/In spite of her excellent qualifications, Carol didn’t get the job.
  • Despite/In spite of having excellent qualifications, Carol didn’t get the job.
  • Despite/In spite of the fact that she had excellent qualifications, Carol didn ‘t get thejob.

Again, we can change the order of the two clauses:

  • Carol didn’t get the job, despite/in spite of her excellent qualifications.
Contrast

We use but, however, nevertheless, yet, on the other hand, whereas, while to show a contrast. But is a simple way of expressing a contrast and is followed by a clause:

  • Jack works very hard but James is really lazy.

nevertheless and however contrast two ideas but the ideas must be in separate sentences or be separated by a semi-colon:

  • I loved the film. However/Nevertheless, most of the critics gave it a bad review.
  • I loved the film; however/nevertheless, most of the critics gave it a bad review.

We can change the position of however and nevertheless:

  • I loved the film. Most of the critics, however, gave it a bad review.
  • I loved the film. Most of the critics gave it a bad review however.

while and whereas are followed by a clause:

John loves playing outdoors all day, while/whereas Harry likes playing computer games.

Reason

We use as, because and since to show the reason or the cause of something and these are followed by a clause:

  • We didn’t tell him about the damage to his car as/because/since we knew he would be angry.
  • We use because of, on account of, owing to, due to, as a result of to show the reason orcause of something and these come before a noun or noun phrase:
  • They didn’t go to the beach because of/on account of the bad weather
Notes:

due to follows the verb to be:

  • The delay in the train service was due to snow on the tracks.

owing to is quite formal:

  • Owing to the lack of interest, the meeting has been cancelled.
  • On account of usually means ‘as a result of something bad:
  • He had to sell his house on account of losing his job and not having any money.
Purpose

We use in order to and so as to to express purpose. They are used before a verb:

  • He started jogging in order to/so as to get fit.
  • in order that and so that are used before a clause:
  • He started jogging in order that/so that he could get fit.
Result

We use consequently, therefore and as a result to express the result of a previous action. They either start a new sentence or follow and:

  • I didn’t pass my driving test, and consequently I had to take it again.
  • John won £1 million on the Lottery. As a result, he was able to buy a bigger house.
Addition

We use and, in addition, furthermore, also, moreover and what’s more to express addition:

  • He bought a pair of shoes, a shirt and a coat.
  • He found out that he had passed his exams. In addition, he learnt that he had got into university.
  • When Janet got to the airport, she found that she had left her passport at home. Furthermore, she couldn’t find her ticket.

Упражнения на развитие умений письма при подготовке к выполнению части «Письмо» в ЕГЭ по английскому языку

1. Подберите синонимы к словам в левом столбике, в правом даны варианты ответа:

2. Перефразируйте следующие темы эссе:

Тема эссе

Пример перифраза

People often claim that in half a century father and mother relations will not exist.

It is popularly believed that megacities have become the same / are very much alike

It is often claimed that it is not necessary to get Higher education to be prosperous in life.

There is a statement that flesh is not good for you.

Some people believe that you lose a lot time using the global net

It is often suggested that the authorities should preserve everything around us.

M any people are against junk food restaurants

Many people are convinced that animals should be shown to people in zoological gardens in all kinds of settlements.

Many people believe that all weathers are delightful.

It is popularly stated that any weather should be loved.

It is often suggested that there are many wonderful things in life besides cash.

Some people are sure that we should learn two obligatory languages at school.

It is said that people should decide everything with their close people.

Some people say that the youth were more reliable and stronger before.

Many people are in favor of the idea that teachers must be tough and forbidding.

Some people are in favor of different body decorations which make us more glamorous

A lot of people think that it is very meaningful for teenagers how they are dressed.

Many people are sure you should be friendly with your neighborhood (with people living next door).

3. Дайте три аргумента «за» и два «против» по вышеуказанным темам эссе

1. A child cannot survive without father and mother.

2. Only a family can give necessary love, care and comfort.

3. Only a family can support a little child, give food, clothes, education.

4. All important decisions are taken in the family.

1. Some families have a very bad influence on a child.

2. There are many families with only one parent.

3. Many mothers refuse from their children.

4. Not all families give good care and love to their children.

1. Big cities have the same structure - skyscrapers, crowded streets.

2. They have the same problems - pollution, traffic jams, crime, overpopulation.

3. Big sums of money are concentrated in megapolises in banks.

1. Some cities have their own traits: parks, rivers, canals, old historical buildings.

2. Many cities have their own architecture, national traditions - churches, unique monuments, traditional markets with national food.

1. Many students graduate from universities but do not work at their professions, as there are too many economists and lawyers today.

2. There are many demanded occupations where higher education is not necessary - designers, decorators, hairdressers.

1. Higher education changes your way of thinking, money becomes not so important.

2. People broaden their horizons getting a degree, losing one job they easily find another.

3. Many highly- paid occupations demand higher education - directors, presidents, doctors, professors.

1. They say meat makes our body feel bad, we get sick.

2. Vegetarians are happier than meat- eaters, they do not kill animals to eat their meat.

1. Meat gives us necessary vitamins and proteins.

2. There are no products which can replace meat.

1. When we sit in the net, we forget about time.

2. Many people become internet addicts because of using different social nets, playing games.

3. Because of using the net very often, we forget about our daily duties, families, friends.

1. It is difficult to live without the net today, everything is there: communication, payments, school register, news, films, ordering tickets.

2. Technologies are developing and are demanding to use the net more often today.

    Government owns the territories of its country and should take care of it.

    People pay the tax for environment care and governmental services must do their duty – guard the preserves, forests, rivers, endangered animals.

    Authorities alone are not able to secure large territories, people should help them.

    Social organizations can give a great help in protection of the environment – plant trees, spread information, organize actions, cleaning projects.

    You can have your lunch quickly and comfortably, service is fast and the interior in the café is very democratic.

    Fast food is not expensive, everybody can afford it.

    Fast food cafes like MacDonald’s give very unhealthy food which contains a lot of fats, sugar and chemicals.

    People become addicted to eating such food and it leads to obesity.

    Having a zoo in the town can make it possible for everybody to see rare animals like elephants or crocodiles.

    You can study their habits and way of life.

    Not all towns have appropriate conditions for keeping rare animals – the climate is cold or hot, cages are small.

    Keeping unique species needs a lot of money on running zoos – electricity, water, heating, food.

    There is no bad weather, there should be proper clothes for any weather – a raincoat and an umbrella in rainy weather.

    Any weather can give you a lot to enjoy: sun on a sunny day, snow on a snowy day.

    Some people are very sensitive to the changes of the weather, they feel bad.

    On different continents weather can be really nasty or disastrous – tornadoes, tsunamis, earthquakes and so on.

    There are a lot of things in life which you can enjoy: nature, arts, communication.

    The main things in life do not cost anything – love, friendship, health.

    Our world is organized this way that you cannot live without money. You need it to buy food, accommodation, transport.

    Sometimes money help to improve health, get education, travel.

    In the modern world when people have an opportunity to travel, to study abroad, to work and live in different countries, one foreign language is not enough to communicate.

    We have more cooperation nowadays in culture, sports, education, politics, economy which needs the knowledge of many foreign languages.

    Not all schools have facilities for teaching 2 foreign languages.

    Many people are very poor at studying even one language.

1. Our close people care about us so they should know our problems.

2. Only close people can give us good advice as they know us very well.

3. Father and mother always want to help us in taking decisions.

1. When close people give us advice, they interfere in our private life.

2. People become indecisive if they always ask for family’s advice.

1. Life was more difficult many years ago and young people had to everything themselves.

2. Nowadays parents take too much care about their children even when they are at university or have a family.

3. New technologies are making young people’s life easier today allowing them to continue being children: they still play games, spend time with their friends instead of earning their own living.

1. Many years ago there were immature band irresponsible young people.

2. Not all youngsters today are childish, there are many reliable, self-confident young men.

1. Every good teacher is demanding otherwise his students will not learn the material.

2. If a teacher is strict, there is always good discipline in class which provides good knowledge of pupils.

1. Strict discipline can make pupils nervous and unhappy therefore, they will be unable to learn.

2. Strict teachers often abuse children and they hate school.

1. When you live in peace with your neighbours, you do not worry.

2. Good relations with people next door can help you when you are in trouble, they can call the doctor, stay with your children.

1. When your relations with neighbors are not good, they can give you a lot of troubles like loud music, barking dog.

2. Unfriendly neighbours will not help you, but do you harm.

    1. Teens want to stand out from the crowd.

      Personal identification is very important for young people.

      1. Piercing is not the best way to show your individuality.

    1. Tattoos can spoil young skin for a long time.

Приложение 1

Написание личного письма

Kirovo-Chepetsk

Russia

15.09.2016

Dear Tom,

Thank you for your letter. I"m sorry I couldn"t answer it earlier. I was busy with my schoolwork.

Well, I want to answer your questions. I"m only 16 and I can"t help relying on my parents now, but most of my friends and I dream to be independent. As soon as I leave school, I"ll go to university. If I find a part-time job, I"m ready to leave my family and start living on my own. Of course, it"s hard financially to rent a house or an apartment in Russia, especially if you are a student and don"t have much money, but I"m prepared for this.

You know, I"m happy to hear you"ve finally fulfilled your dream – a trip to Scotland! How long were you there? What places did you visit? Did you try on a kilt?

I have to go now. Mum wants me to do some shopping for her.

Hope to hear from you soon.

Yours,

Andrey

Приложение 2

Ниже дается пример сочинения, написанного ученицей 11-го класса. Тема сочинения : "Fast food has become a recent trend. Many people find it convenient to "eat on the move". Others believe that fast food does a lot of harm to our health. What do you think?"

Nowdays fast food becomes more and more popular. People think that it`s very comfortable way to save much time. At the same time other people suggest that it`s not healthy and does harm to our body.

As for me people should tend to eat it as less as possible because it`s very unhealthy. Firstly, it contains a lot of harmful chemicals such as preservatives and aromatizers. They damage peoples" health because they are not natural and some ingredients work as drugs: people can not to stop eat it. Secondly, these products don`t have any vitamins or minerals, that`s why people can`t satisfy their hunger. And a few hours later they want to eat again. As a result people become fat and unhealthy.

On the other hand, busy people, who haven`t got enough time for cooking, can eat faster and easier. Also fast food is testy. There are a lot of restaurants, which can propose any food, whether American burgers or Japanese sushi.

But people shouldn`t give up their health for time and delicious taste.

In conclusion I want to say that people should cut down on fast food, because it is not a good way to save time and it is very unwell.

Как известно, оценка эссе проводится по нескольким параметрам:

Решение коммуникативной задачи: 1 (максимально – 3)

Организация текста (структура, логическая связь, абзацы): 2 (максимально – 3)

Лексика (официальный стиль, нет повторений): 1 (максимально – 3)

Грамматика (1-2 ошибки): 1 (максимально – 3)

Орфография и пунктуация: 1 (максимально – 2)

_____________________________________________

Итого: 6 баллов (максимально возможный балл – 14)

1. Решение коммуникативной задачи (содержание)

Максимальное количество баллов 3. Почему 1 балл? Некорректно выбран стиль написания эссе – больше разговорный, чем академический, не хватает академических слов и выражений, например: believe/reckon вместо think, lack вместо haven"t got enough и т.д. Кроме того, в академическом сочинении запрещено использование сокращений, которые здесь встречаются на протяжении всего эссе. Поэтому doesn"t, won"t, shouldn"t следует писать как полные формы.

Что касается раскрытия все аспектов проблемы – то и здесь существуют недостатки. Простое утверждение because it is not a good way to save time and it is very unwell" в заключительном абзаце выглядит странно и звучит как "fast food – это плохо, потому что это плохая еда". Итого – 1 балл.

2. Организация текста (структура, логическая связь, абзацы).

Максимальное количество – 3 балла, за что 2? Текст имеет неплохую структуру, четкое деление мыслей по абзацам, средства логической связи использованы, в основном, правильно. За что снят один балл? Средства связи выглядят шаблонно, и зачастую примитивно, ощущается нехватка словарного запаса. К примеру, начало первого абзаца -Nowdays fast food becomes… - типично для всех сочинений, и явно зазубрено злосчастным школьником по очередному пособию. Предлагаются другие варианты вступления : Recently more and more people are tending to consume… или In the last few decades a habit to eat in convenient stores like… is becoming more and more popular/has caught on with many people.

3. Лексика.

Данное эссе по лексике написано очень бедно. Присутствуют повторения: 5 раз слово time, 3 раза слово healthy, 2 раза unhealthy (причем последнее в пределах одного абзаца), и т.д. Кроме того, есть пара ошибок в употреблении устойчивых выражений: give up their health – правильно give up on their health, propose any food– правильно serve/provide all kinds of food. Также не хватает одного-двух фразовых глаголов. По лексике создается ощущение, что учащийся скомпоновал множество заранее заученных фраз в одно эссе, и это заметно. Посему – 1 балл.

4. Грамматика.

1 балл – почему? Как сказано в оценочных материалах: "Допускается 6-7 ошибок в 2-3 разделах грамматики" – для получения одного балла по грамматике.

В данном эссе присутствуют ошибки элементарного уровня: can not to stop – нужно cannot stop (тема модальные глаголы), to save much time – нужно to save a lot oftime, as less as possible – правильно as little as possible (исчисляемые-неисчисляемые существительные), becomes more and more popular – требуется употребление времени Continuous – is becoming more and more…и т.д.

5. Орфография и пунктуация (максимальное количество баллов – 2).

Для того, чтобы набрать 1 балл, как гласят критерии оценивания письменной части ЕГЭ по английскому , общее количество негрубых орфографических и пунктуационных ошибок не должно превышать 4 . В целом, правила пунктуации в сочинении соблюдены, имеется ряд незначительных ошибок In conclusion – обычно отделяется запятой, such as – отделяется запятой от остальной части предложения.

Также есть пара орфографических ошибок, которые не затрудняют понимание текста в целом, как например: testy – правильно tasty, или nowdays – правильно nowadays.

Приложение №3

Темы эссе

    Some people think that within 50 years there will be no families.

    Big cities all over the world have lost their national identity and now look the same.

    Some people think that you do need a university education to become successful in life.

    It’s not healthy to eat meat.

    The Internet is the greatest time-waster.

    It is the government’s responsibility to protect the environment.

    Fast food outlets should be closed.

    Every city and every town should have a zoo.

    There is no weather you cannot enjoy.

    Money is not the main thing in life.

    Two foreign languages are compulsory at schools in Russia.

    Оne must discuss all important decisions in the family circle.

    Many years ago, young people were more responsible and mature.

    A good teacher should always be strict and exacting.

    Tattoos and piercings make young people look more attractive.

    In our time, clothes play an important part in the life of young people.

    It is very important to get along with your neighbors .

Приложение №4

Готовые эссе

Part-time jobs for teenagers

Many people argue about whether part-time jobs are beneficial to teenagers or they disturb their studying. Who is right?

On the one hand, studying is not an easy process. To do it well everyone needs dedication and concentration. At first, a job takes much time and as a result, students will spend less time on getting ready for classes. At second, leasure is important for teenagers, lack of sleep and overworking can result in worse progress.

On the other hand, a part-time job can teach an individual to realise the value of money. Firstly, earning your own pocket money makes us independent. Secondly, work teaches teens discipline and lets them experience real life with its consequences. Work makes teenagers more mature.

Nevertheless, no matter how benefecial part-time jobs are, studying should stay the main activity for them. Their future depends on the knowledge they get at school.

To conclude, it is more important to mention that it is better to concentrate on lessons during school time. As for jobs, there is always an opportunity to find them in summer.

Lyuba Bolotskih,11 th form, 2016

Should we spend money on space research?

Some people say that we must give a lot of finances on space exploration. But other people do not think so. So, who is right?

In my opinion, spending money on space research is good. Firstly, the resources on the Earth are limited. We need to explore other planets to collect resources. Secondly, important scientific discoveries made in space can help us here on Earth. For example, some scientists believe that we will be wiped out by a catastrophe such as a meteor, so we must explore space to prevent it.

Some people disagree with this statement. In the first place, they say it can be expensive and the money could be better spent on other things. In the second place, they think it can be risky and that space missions often fail.

I do not agree with these people. I think the cost of space exploration is small compared to government spending on other things.

In conclusion, you can see that the problem has two sides. I believe that we should spend money on space exploration. But other people may not agree with me.

Sasha Chernyadieva, 8 th form, 2016

The role of Mass Media in our life

It is claimed nowadays that sources of information greatly influence our life. Other people do not agree. Who is right? Let us discuss it.

As far as I am concerned, Mass Media have a huge negative impact on our minds. To begin with, television, for example, broadcasts stressful news about the war in the Middle East, which can destroy our thinking and lead to depression. In addition, there are a lot of violent programs and films about crimes on some channels like New Television, and they can do a lot of harm to children.

However, many people are sure that information networks do us only good. Firstly, they show educational programs and films on school program, which broaden our outlook. Besides, cultural and historical channels can give us examples of classical literature, music, arts. Moreover, television and the internet are the only friends for lonely and elderly people.

We cannot agree here, as these people become addicted to Mass Media, and most of the programs are really entertaining or shown late at night.

All things considered, the problem has two opposing points, and it is difficult to make the right decision. In my opinion, sources of information control our lives. Everybody should make his own choice. (203 words)

Are cars really necessary in our life?

There is no doubt that the invention of the car has completely changed the way people thought about travelling causing the development of many other means of transport. However, the draw-backs of cars make people think that we should stop using them.

In my opinion, cars are necessary in today’s world. To begin with, they help us transport goods to places that cannot be reached by other means of transport. In addition, cars are the main way of transportation for people who live far from their workplaces, especially now when public transport is frequently lacking. It is even more difficult to use public transport if you have children with you or heavy goods to carry. Finally, cars are the best way of travelling because you need not buy tickets and you can stop wherever you like.

Nevertheless, cars are often criticized because they cause air pollution. Another argument against using cars is that people are turning into legless creatures and inactivity leads to serious diseases.

I cannot agree with these views because nowadays all cars are to be equipped with special control systems to reduce their exhaust fumes and new environmentally friendly cars are being developed. Moreover, with cars, people have better opportunities to reach sports facilities and therefore spend more time doing sports.
To sum up, I would argue that although cars have certain disadvantages people would not be able to survive without them. However, I believe that we should improve cars to lower their harmful influence on people’s health.

You cannot be successful in life without money

Does one’s success depend on the amount of money a person earns? This question has always worried people and the answer to it is not simple.

In my opinion, being rich does not necessarily mean that you are successful. First of all, if you only work for money, you will not get satisfaction from your job. What is more, while making your fortune, you may not have enough time for your family so you are bound to have problems in family relationship. Finally, lots of money can worsen your character because rich people are often greedy and arrogant so you are unlikely to have any true friends.

Unfortunately, most people view success in terms of money. They believe money will bring happiness because they will be able to buy luxurious things, travel around the world and realize their dreams. Moreover, they are sure you can buy health and love with money.

We do not do with them here. There are a lot of millionaires with personal problems and they are often very unhappy. You can buy houses and cars but money will not help you to buy love, friendship and good health, which are the most valuable things in life. In addition, they always feel stressed.
In conclusion, I would argue that being rich is not the only way of being successful in life. From my point of view, it is more important to have an interesting job, good friends and a happy family. Other people make you happy, not money!

Clothes open the doors

What people wear says a lot about who they are and what they do. It is not surprising that teenagers are so concerned about their clothes. However, their parents think that following fashion is a waste of time.

From my point of view, it is important to look smart and attractive. We cannot go through life with the same hairstyle or make-up. I believe it is also necessary for teenagers to follow fashion. When you are up with fashion, you feel confident. Nevertheless, I feel that looking clean and tidy is even more important than looking stylish. What is more, everyone should find their own style to express their individuality.

Many adults do not understand why teens spend so much time and money on their clothes. Moreover, they are often quite old-fashioned and do not accept modern trends in clothing. They say that fashion comes and goes but classical style remains and it is better to be clever than to have modern clothes. cannot agree with them because teenage fashion is quite specific. Nobody likes to dress in styles that are too old for them, and it is no fun being teased because of it. Moreover, clothes express their personality.
In conclusion, I would argue that modern lifestyle forces us to look stylish because people judge us by our clothes. It is especially important in business where your look can actually make or lose you money. Therefore, I think we should learn how to look nice.

Pupils should study all subjects at school equally

People have various preferences so it is natural that school students want to study the subjects they are interested in. Yet many teachers are against this, arguing that students must learn all subjects equally.

In my opinion, students should be allowed to choose the subjects they want to study because in this case they will probably be more enthusiastic about their school work. In addition, if students are forced to study all subjects obligatorily, they can easily lose interest in education. What is more, if all subjects are compulsory for studying, students will not have enough time to learn all of them properly, therefore, they will be constantly under a lot of pressure.

On the other hand, most teachers believe their subject is of great importance and they will not let it be optional. Moreover, teachers claim that students must be well rounded so they need to study all subjects equally.

I am afraid, however, that when we learn a variety of subjects, we get very poor knowledge and we are not able to get an idea of what our interests are. Besides, some subjects can be of no use for us in the future and we will forget everything we learned at school.
In conclusion, I strongly believe that being free to choose what to study is an effective form of education. Nevertheless, I must admit that we should not completely reject all the other subjects. Instead, teachers must find an easier form of teaching them.

Genetically modified crops will solve the problem of hunger

Genetically modified crops have made a big splash in the news lately. For example, in Honduras farmers are encouraged to produce genetically modified (GM) crops although many people dispute about harmful effects of genetic technologies.
From my point of view, genetic technology is one of the best solutions to the problem of world hunger. GM crops are faster and cheaper to grow therefore it will be possible to increase production and lower the cost of food. Besides, these crops could be grown in areas suffering from drought and salt. More than that, many people rely on genetically modified foods for medicines, for example insulin for diabetics.

On the other hand, there is a possibility that introducing a gene into a plant may have an unexpected and negative impact on human health, for instance, it may create a new allergen and cause an allergic reaction in susceptible individuals. In addition, since some crops are modified using the DNA from viruses and bacteria, we may encounter new diseases.

I do not agree here as most of genetically modified products are not so dangerous because they are under scientific control. Moreover, world’s growing population needs more and more food.
In conclusion, I would like to say that many people feel that genetic engineering is the inevitable wave of the future and that we cannot afford to ignore a technology that has such enormous potential benefits. However, we must proceed with caution to avoid causing unintended harm to human health and the environment as a result of our enthusiasm for this powerful technology.

Where would you like to live: in the city or village?

Nowadays lots of young people tend to move to cities in search of better life. On the contrary, many adults consider such a lifestyle quite dangerous for their children. Who is right? Is the life in the city really as harmful as it may seem?

On the one hand, city life has lots of advantages. For example, it is often easier to get prestigious education and to find a well-paid job. Besides, there is a wider choice of shops, sports facilities and health centers. What is more, if you live in the city, you can eat in good restaurants, visit museums, and go to theatres or concerts.

On the other hand, we must admit that city life is rather unsafe as there is a lot of crime and violence. What is more, transport and industry are the main reasons for all kinds of pollution, therefore, city dwellers often have more problems with their health. Last of all, young people living in cities are likely to acquire such bad habits as smoking, drinking alcohol or even taking drugs.

It is difficult to agree here because cities can give people more opportunities than the village in education, health care and entertainment.
In conclusion, I think that city life has its pros and cons. However, if we try and solve the problems of crime and pollution, then living in the city will be really enjoyable. As for me, I would prefer to live in the city because I am keen on visiting theatres and do not mind noise and pollution.

Do we need a universal language?

No doubt that learning languages takes up a lot of time. That is why some people think that it would be better to have only one language on our planet. But will it be really beneficial for mankind?

In my opinion, the reduction of the number of languages is a disaster because it will totally destroy our great cultural heritage. With each loss of a language comes a loss of a culture, a loss of a way of life that deserves to be protected and treated as valuable. I also believe that leaving one language for communication will greatly reduce the linguistic diversity of our planet, which is the key to our survival. What is more, it will be rather difficult to choose which language to use and it may even lead to wars.

Many people think that if we have only one language, communication will become easier and there will be no need to learn foreign languages. Moreover, there will be one economical society which will make life easier.

I cannot agree with them because knowledge of foreign languages makes a person educated and well rounded. You cannot broaden your mind if you see the world only from the perspective of your own culture. Besides, people are a lot more helpful if you speak their language.
In conclusion, I would argue that we should try our best to preserve the linguistic diversity of our planet. I think that larger cultures should have a respect for minority languages, but first of all the younger generation must want to preserve their native language.

Pupils should learn two foreign languages

Most people understand that without knowledge of foreign languages it is difficult to survive in the modern world. Therefore they send their children to schools where they can study two or even three foreign languages. However, is it good to study several languages simultaneously?

In my opinion, foreign languages are the main part of our culture so they help us to expand our outlook. We cannot broaden our minds if we see the world only from the perspective of our own culture. In addition, learning languages is a good exercise for the intellect. Moreover, if pupils know at least one foreign language, they learn new languages much faster.

On the other hand, many pupils find it confusing to learn two or three languages at a time, especially languages that are similar, because children usually mix up lots of words. Besides, some languages are tricky enough to learn. For example, in English there are more exceptions than rules. In this case, children can be overloaded with homework.

I cannot agree here because learning the second language is easier and faster. Moreover, everybody should decide himself the need of extra language.
In conclusion, I want to say that learning languages is extremely beneficial and I would like to know different foreign languages. However, I believe children should get a solid base in one language before they start learning a new one.

  1. Список литературы

    Демонстрационный вариант ЕГЭ по английскому языку 2016 – Режим доступа: http . www . fipi . ru // oge

    Федеральный компонент государственных образовательных стандартов среднего (полного) общего образования М.: Астрель, 2009.

    Баранова К.М., Дули Д., Копылова В.В., Мильруд Р.П., Эванс В. Английский язык. Учебник «Старлайт» для 10-го класса общеобразовательных организаций и школ с углубленным изучением английского языка. Москва, Просвещение, 2014 г.- 216с.

    Баранова К.М., Дули Д., Копылова В.В., Мильруд Р.П., Эванс В. Английский язык. Учебник «Старлайт» для 11-го класса общеобразовательных организаций и школ с углубленным изучением английского языка. Москва, Просвещение, 2014 г.- 216с.

    Вербицкая М.В., М.Манн, Тесты для подготовки к ЕГЭ по английскому языку. Лондон, Макмиллан, 2012 г., - 207с.

    Открытый банк заданий ЕГЭ по английскому языку 2016 – Режим доступа: http . www . fipi . ru // oge , свободный. – Заглавие с экрана.

    Мерфи Р., Практическая грамматика английского языка. Кембридж юнивесити, Великобритания,2003 г. – 350с.

Отправить свою хорошую работу в базу знаний просто. Используйте форму, расположенную ниже

Студенты, аспиранты, молодые ученые, использующие базу знаний в своей учебе и работе, будут вам очень благодарны.

Размещено на http :// www . allbest . ru /

Министерство образования и науки Республики Казахстан

Костанайский государственный университет им. А. Байтурсынова

Кафедра иностранных языков

Сборник упражнений по грамматике английского языка

В.П. Касьянова

С.М. Смирнова

Костанай 2011

Составители:

Касьянова Вера Пахомовна, старший преподаватель кафедры иностранных языков

Смирнова Светлана Михайловна, преподаватель кафедры иностранных языков

Рецензенты:

Соловьева Н.А. к.п.н., доцент, зав.кафедрой гуманитарно-социальных дисциплин КИнЭУ им..Дулатова

Левшина С.М.., к.п.н., доцент, старший преподаватель кафедры английского языка КГПИ

Федорова М.Л. старший преподаватель кафедры иностранных языков КГУ им. А. Байтурсынова

Касьянова В.П

Смирнова С.М.

К 28 Сборник упражнений по грамматике английского языка для студентов неязыковых факультетов, 2011-92с.

Данный сборник упражнений по грамматике английского языка ставит своей целью помочь студентам неязыковых факультетов на практике овладеть основными темами английской грамматики. Каждая тема сопровождается небольшим теоретическим введением и таблицами, которые должны оказать студентам помощь при выполнении различного рода упражнений.

Сборник может быть использован как для работы в аудитории с преподавателем, так и для самостоятельной работы

Утвержден Методическим советом Гуманитарно-социального факультета, протокол № от___ __________200__г.

ББК 81.43.21я73

©Костанайский государственный университет им. А.Байтурсынова

ВВЕДЕНИЕ

1. АРТИКЛЬ

2. ИМЯ СУЩЕСТВИТЕЛЬНОЕ

3. МЕСТОИМЕНИЯ

4. СТЕПЕНИ СРАВНЕНИЯ ПРИЛАГАТЕЛЬНЫХ

5. ПРЕДЛОГИ

ЛИТЕРАТУРА

ВВЕДЕНИЕ

Составляя данный сборник, свою основную задачу авторы видели в том, чтобы систематизировать и представить упражнения по основным грамматическим темам английского языка согласно требованиям типовой учебной программы по иностранному языку для неязыковых специальностей. Предусматривается, что выполнение данных упражнений будет способствовать развитию умений и навыков владения речью на базе тщательно отобранных сведений по грамматике английского языка

Лучшему усвоению материала и успешному выполнению упражнений должны способствовать таблицы, схемы и модели, систематизирующие материал грамматических тем. Упражнения построены по принципу нарастания языковых трудностей. Составители данного сборника стремились к тому, чтобы тексты упражнений представляли широкий спектр образцов современной английской речи, были информативны, содержательны и не слишком сложны по своему лексическому составу.

Сборник предназначается для студентов неязыковых факультетов. Фактически им могут успешно пользоваться все лица, предварительно овладевшие основами английского языка и желающие совершенствовать свои знания по грамматике английского языка. Сборник может быть использован как для работы в аудитории с преподавателем, так и для самостоятельной работы студентов.

1. АРТИКЛЬ

Неопределенный артикль a / an употребляется с исчисляемыми существительными в единственном числе, если о предмете упоминается впервые. Артикль не употребляется, если перед существительным стоит притяжательное или указательное местоимение, другое существительное в притяжательном падеже, количественное числительное или отрицание "по" (не "not ").

1. Вставьте артикль, где необходимо

1.This is ... book. It is my ... book. 2. Is this your ... pencil? -- No, it isn"t my ... pencil, it is my sister"s ... pencil. 3. I have ... sister. My ... sister is ... engineer. My sister"s ... husband is ... doctor. 4. I have no ... handbag. 5. Is this ... watch? -- No, it isn"t ... watch, it"s ... pen. 6. This ... pen is good, and that ... pen is bad. 7. I can see ... pencil on your ... table, but I can see no ... paper. 8. Give me ... chair, please. 9. They have ... dog and two ... cats. 10. I have ... spoon in my ... plate, but I have no ... soup in it.

Существует огромное количество так называемых «застывших словосочетаний», в которых артикль употребляется или отсутствует традиционно. Эти словосочетания приходится заучивать наизусть.

Запомните следующие конструкции.

There is a ... Where is the ... ?

Запомните также следующие предложения:

The (book) is on the (table). Ho: The (book) is on a little (table)

2. Вставьте артикль , где необходимо

1. Where is ... cat? --.. cat is on ... sofa. 2. Where is ... book? -- .. book is on ... shelf. 3. Where are ... flowers? -- ... flowers are in ...beautiful vase. 4. Where is.. vase? -- ... vase is on ... little table near ... window. 5. Open ... window, please. ... weather is fine today. I can see ... sun in ... sky. I can see ... nice little bird. ... bird is sitting in ... big tree. ... tree is green. 6. There is ... little white cloud in ... sky. 7. We have ... large room. There is ... big sofa in ... room and ... little lamp on ... wall over ... sofa. I like to sit on ... sofa and read ... good book.

to have (cook, make, prepare) _ breakfast to go to school

Lunch. to go home _ tea to come home _ dinner to be in bed _ supper to go to hospital

3. Вставьте артикль, где необходимо

I go to ... school in ... morning, so I get up early. I usually get up at ... quarter past seven. I go to ... bathroom, turn on ... water and wash my face and hands. My father and mother also get up early in ... morning. My mother works at ... office. She is ... typist. My father is ... doctor. He works at ... polyclinic. We have ... breakfast in ... kitchen. We eat... porridge and ... eggs. We drink ... tea. My father and mother leave ... home for ... work at ... half past eight. My father goes to ..\ polyclinic, and my mother goes to ... office. I don"t leave ... home with my parents: ... school where I study is near our house.

Запомните, что перед превосходной степенью прилагательных употребляется определенный артикль.

E.g. Asia is the largest continent.

My brother is the best pupil in his class.

4. Вставьте артикль , где необходимо

When we want to write ... letter, we take .... piece of ... paper and ... pen. We first write our-... address and ... date in ... right-hand corner. Then on ... left-hand side we write ... greeting. We may write, for instance, "My dear brother," "Dear Henry," etc., and then on ... next line we begin ... real letter. We must not forget to leave ... margin on ... left-hand side of ... page. At ... end of ... letter we write "Yours," and then we sign our name. We put ... letter into ... envelope and close ... envelope. On ... envelope we write ... name and address of ... person who will receive it. We stick ... stamp in ... top right-hand corner, and then we post ... letter.

Запомните следующее застывшее словосочетание:

5. Вставьте артикль , где необходимо

Once there lived ... man who was very fond of ... gold. He used to say: "While I have my gold, I am ... happiest man in ... world." And so all his life he saved ... money. One day he was travelling in ... desert of ... North Africa. He lost his way. He had no ... food or ... water. He was almost dying of ... hunger. He was so weak that he could not walk, he could only crawl. ... heat was terrible. There were only ... stones and ... sand around. Just then he saw ... bag lying on ... sand. He hoped that he would find ... food in it and ... water, too, He crawled up to ... bag and opened it. He saw that ... bag was full of ... gold. What is ... use of ... gold to ... hungry man in ... desert? He left ... bag on ... hot sand, crying bitterly: "I am ... most unhappy man in ... world."

Правила употребления артикля с географическими названиями.

Определенный артикль употребляется перед названиями рек, каналов, морей, заливов, проливов, океанов, архипелагов, горных цепей.

Артикль не употребляется перед названиями озер,отдельных горных вершин, отдельных островов, континентов, городов, стран.

Исключения:

the United States of America

the United Kingdom of Great Britain and

Northern Ireland

the Netherlands

the Ukraine

the Crimea

the Congo .

6. Вставьте артикль, где необходимо.

1.... Moscow is situated on ... Moscow River. ... Moscow is a river that moves very slowly. There is ... canal called ... Moscow-Volga Canal which joins ... Moscow to ... Volga. ... Volga runs into ... Caspian Sea. 2. Several rivers run into ... sea at... New York. ... most important is ... Hudson River which empties into ... Atlantic Ocean. Besides ... Hudson there are ... two other rivers: ... East River and ... Harlem River. 3. In ... Siberia there are many long rivers: ... Ob, ... Irtysh, ... Yenissei, ... Lena and ... Amur. 4. ... Altai Mountains are ... higher than ... Urals.

7. Заполните пропуски артиклями, где это необходимо:

1. ... Volga is ... longest river in ... European part of ... Russia. 2. I"d like to go on ... excursion to ... Crimea. 3. There is ... stadium not far from our ... house. ... stadium is ... largest in our town. 4. My brother is ... pupil of ... 8th form and he wants to become ... engineer. 5. ... chemistry is his favourite subject at ... school. 6. ... children like ... ice-cream. 7. Can you tell me ... way to ... theatre? 8. Here is ... book you need. 9. ... walls of our classroom are yellow. 10. ... butter and ... cheese are made of ... milk. 11. Which ... fruit do you like: ... apples or ... oranges? 12. I go to ... bed at 12 o"clock at night. 13. When will you finish ... school? 14. I get up at 7 o"clock in ... morning.

Запомните следующие застывшие словосочетания:

in the north

in the south

in the east

in the west

to the north

to the south

to the east

to the west

8. Вставьте артикль, где необходимо.

1. ... Neva flows into ... Gulf of ... Finland. 2. ... Pacific Ocean is very deep. 3. ... Urals are not very high. 4. ... Kazbek is ... highest peak of ... Caucasus. 5. ... Alps are covered with ... snow. 6. ... Shetland Islands are situated to ... north of ... Great Britain. 7. ... USA is ... largest country in ... America. 8. ... Crimea is washed by ... Black Sea. 9. ... Lake Baikal is ... deepest lake in ... world. 10. ... Paris is ... capital of ... France. 11. Lomonosov was born in ... small village on ... shore of ... White Sea. 12. Gogol was born in ... Ukraine in 1809. 13. ... Caucasus separates ... Black Sea from ... Caspian Sea. 14. ... Europe and ... America are separated by ... Atlantic Ocean. 15. ... Baltic Sea is stormy in winter.

9. Заполните пропуски артиклями , где это необходимо :

1. ... England has to import ... raw materials, such as ... timber, ... petroleum, ... wool and others. 2. Many ships with ... grain, ... oil, ... cotton and other goods come to ... London along ... river Thames. 3. I usually drink ... tea with ... sugar. 4. Will you have ... cup of tea? 5. Pass me ... sugar, please. 6. ... tea is very hot, I"ll put ... milk in it. Don"t pour milk into my cup, please. I don"t like ... tea with ... milk. 7. ... Peace is ... life, ... war is ... suffering and ... death. 8. What ... beautiful rose! What ... beautiful flowers! 9. Good ... luck! 10. We shall go to ... theatre ... next week. 11. We shall see ... new play at ... Belarusian Drama Theatre. 12. Let"s go to ... cinema. 13. They say ... new detective film is on.

10. Вставьте артикль , где необходимо .

1. This is ... pen. It is ... good pen. ... pen is black. It is on ... table. 2.1 have got... dog. ... dog"s name is Spot. He is ... big grey dog. ... dog is very strong. 3. My friend has ... sister. Her name is Ann. ... girl is... pupil. 4. We have ... picture in ... living-room. ... picture is very good. It is on ... wall. 5. ... Irish Sea is between ... Great Britain and ... Ireland. 6. There is ... map on ... wall of ... classroom. It is ... map of ... world. There are many seas and lakes on ... map. This is ... Mediterranean Sea and that is... Red Sea. These are ... Himalayas. They are ... highest mountains in ... world. 7. We live in ... St. Petersburg. ... St. Petersburg is ... very large city. It is one of ... largest cities in ... Russia.

11. Вставьте артикль , где необходимо .

1. ... Russia occupies ... eastern half of ... Europe and ... northern third of ... Asia. 2. ... climate of ... northern part of ... Russia is severe. 3. This winter is ... true Russian winter with ... hard frosts. 4. It is warm in ... Crimea and ... Caucasus. 5. ... Washington is ... capital of ... United States of America. 6. I want to go to ... New York some day. 7. ... best way to know and understand ... people of ... other countries is to meet them in their own homes. 8. Is ... Australia ... island or ... continent? 9. ... Red Sea is between ... Africa and ... Asia. 10. There are six continents in ... world, 11. ... France is to ... north of ... Italy.

12. Переведите на английский язык, обращая внимание на употребление артиклей.

1. Осень -- дождливый сезон. 2. Вода и воздух необходимы для жизни. 3. Вечером я пью чай или молоко, но не кофе. 4. Молоко слишком холодное, не пей его. 5. Он попросил стакан воды. 6. Это очень простой вопрос. Школьник может на него ответить. 7. Покажи мне статью, которую ты написал. 8. Ивановы уехали на юг сегодня утром. 9. Жаль, я не могу пообедать с вами.

2. ИМЯ СУЩЕСТВ И ТЕЛЬНОЕ

Множественное число существител ь ных

Общее правило - окончание -s или -es (после глухих согласных), которое добавляется к исчисляемому существительному в единственном числе:

a cat - cats кошки a baby - babi es

a book - books книги a city - citi es

f >v es

a life - lives жизни

a knife - knives ножи

a shelf - shelves полки, но a roof - roofs крыши

1. Поставьте следующие существительные во множественное число (не забудьте, что перед множественным числом неопределенный артикль нужно опустить),

A table, a plate, a fox, a room, a lady, a knife, a chair, a bus, a Negro, a match, a way, a house, a family, a flag, a town, a wolf, a country, a lion, a park, a play.

Запомните форму множественного числа следующих существительных:

a man -- men a goose -- geese

a woman -- women a tooth -- teeth

a child -- children a fool -- feet

a mouse -- mice an ox -- oxen

Запомните также:

an Englishman -- Englishmen

a Frenchman -- Frenchmen

Но: a German -- Germans

Запомните три существительных, имеющих во множественном числе ту же форму, что и в единственном:

a sheep -- sheep

a deer -- deer

a swine -- swine

2. Поставьте следующие существительные во множественное число (обратите внимание на артикли: неопределенный артикль во множественном числе опускается, определенный артикль сохраняется).

A star, a mountain, a tree, a shilling, a king, the waiter, the queen, a man, the man, a woman, the woman, an eye, a shelf, a box, the city, a boy, a goose, the watch, a mouse, a dress, a toy, the sheep, a tooth, a child, the ox, a deer, the life, a tomato.

Запомните: this is -- these are

that is -- those are

there is -- there are

it is -- they are

3. Поставьте следующие предложения во множественное число.

1. This is a star. 2. This is a boy. 3. This is a baby. 4. That is a plate. 5. That is a flower, j 6. That is a bookshelf. 7. Is this a sofa? 8. Is this a bookcase? 9. Is this a man? 10. Is that a ball? 11. Is that a train? 12. Is that a plane? 13. Is the window open? 14. Is the door closed? 15. Is the boy near the window? 16. That is not a king, 17. That is not a queen. 18. That is not a bus. 19. This isn"t a mountain. 20. That isn"t a goose. 21. This isn"t a mouse. 22. It is a sheep. 23. It is a cigarette. 24. It is a cat. 25. It is not a girl. 26. It isn"t a bag. 27. It isn"t a tree. 28. It is not a bad egg. 29. It is a good egg. 30. Is that a flower?

4. Поставьте следующие предложения во множественное число.

1. What is that child"s name? 2. The cat has caught a mouse. 3. There was a lady, a gentleman, a boy and a girl in the room. 4. In the farm-yard we could see an ox, a sheep, a cow and a goose. 5. Is this worker an Englishman or a German? -He is a Frenchman. 6. Why don"t you eat this potato? 7. This strawberry is still green. 8. The withered leaf has fallen to the ground. 9. Can you see a bird in that tree? 10. Does your tooth still ache? 11.1 held up my foot to the fire to warm it. 12. His child studies very well. 13. This man works at our office. 14. There is a new house in our street. 15. This story is very interesting. 16. I have hurt my foot. 17. The wolf has been shot. 18. He keeps his toy in a box. 19. Put this knife on that table.

5. Поставьте следующие предложения во множественное число.

1. This is a bird. 2. Is that also a bird? - No, it isn"t. That is a cat. 3. Is that a good horse? -- Yes, it is. 4. Is that cow big or small? - It is big. 5. This is an apple and that is a flower. 6. Where is the coin? It is in the box. 7. What colour is the box? - It is green. 8. What is it made of? - It is made of wood. 9. What is that man? - He is a clerk. 10. Is he in the office? - Yes, he is. 11. Is that woman a typist? - No, she isn"t. - What is she? -- She is a doctor. 12. Is his brother at home? - Yes, he is. 13. This house has a balcony looking out on the street. 14. The architecture of this building is quite modern. 15. This is a new district of St. Petersburg. 16. There is a shop, a cinema and a theatre in the new district. 17. He is a retired worker. 18.1 am a doctor. 19. We hear the sounds of a child"s voice. 20. She is a nice girl.

Притяжательный падеж существительных

the student"s book = книга (этого) студента

the book of the student

the students" books = книги (этих) студентов

6. Перефразируйте следующие словосочетания и предложения, употребляя притяжательный падеж.

1. The room of my friend. 2. The questions of my son. 3. The wife of my brother. 4. The table of our teacher. 5. The poems of Pushkin. 6. The voice of this girl. 7. The new club of the workers. 8. The letter of Pete. 9. The car of my parents. 10. The life of this woman. 11. The handbags of these women. 12. The flat of my sister is large. 13. The children of my brother are at home. 14. The room of the boys is large. 15. The name of this girl is Jane. 16. The work of these students is interesting.

7. Переведите на английский язык, употребляя притяжательный падеж.

1. Он показал мне письмо своей сестры. 2. Она взяла коньки своего брата. 3. Дайте мне тетради ваших учеников. 4. Принесите вещи детей 5. Вчера дети нашли птичье гнездо. 6. Это семья моего друга. Отец моего друга инженер. Мать моего друга преподаватель. 7. Чья это сумка? - Это сумка Тома. 8. Чьи это словари? - Это словари студентов. 9. Вы видели книгу нашего учителя? 10. Мне нравится почерк этого мальчика. 11. Я слышу голос моей сестры. 12. Она открыла окно и услышала смех и крики детей. 13. Она поставила мокрые сапоги мальчиков к печке. 14. Это бабушкино кресло.

3. МЕСТОИМЕНИЯ

Some , any , no , every и их производные

1. Вставьте some , any или по.

1. There are ... pictures in the book. 2. Are there ... new students in your group? 3. There are ... old houses in our street. 4. Are there ... English textbooks on the desks? - Yes, there are.... 5. Are there ... maps on the walls? --No, there aren"t.... 6. Are there ... pens on the desk? - - Yes, there are.... 8. Are there ... sweets in your bag? - Yes, there are.... 9. Have you got ... English books at home? - Yes, I have.... 10. There are ... beautiful pictures in the magazine. Look at them. 11. There is ... ink in my pen: I cannot write.

2. Вставьте something , anything , nothing или everything,

1. ... is all right, the patient is much better today! 2. Is there ... interesting in the program of the concert? 3. I could see ... : it was quite dark. 4. Give me ... to drink. 5. I didn"t take any money with me so I couldn"t buy ... . 6. My new eyeglasses are very good, I can see ... now. 7. I saw ... near the wood that looked like a tent.

3. Вставьте something , anything , nothing или everything.

1. Give me ... to read, please. - With pleasure, 2. I don"t know ... about your town. Tell me .., about it. 3. Please give me ... warm: it is cold here. 4. I understand ... now. Thank you for your explanation. 5. There is ... white in the box. "What is it? 6. Is there ... that you want to tell me? 7. Where is the book? -- It is on the table. - No, there is … . there.

everybody -- все

4. Вставьте somebody, anybody, nobody или everybody.

1. Has ... in this group got a dictionary? 2. ... left a magazine in our classroom yesterday. 3. The question was so difficult that ... could answer it. 4. I am afraid I shan"t be able to find ... in the office now: it is too late. 5. ... knows that water is necessary for life. 6. Is there ... here who knows French? 7. You must find ... who can help you. 8. ... knew anything about America before Columbus discovered it. 9. I saw ... in the train yesterday who looked like you. 10. There is ... in the next room. I don"t know him. 11. Please tell us the story. ... knows it. 12. Is there ... in my group who lives in the dormitory? 13. Has ... here got a red pencil? 14. ... can answer this question. It is very easy.

5. Заполните пропуски, вставив одно из слов, данных в скобках.

1. We haven"t ... black stockings (no, any). 2 They have ... red boots, Kate (any, no). 3. I don"t want... today, thank you (nothing, anything). 4. "I haven"t got ... clean exercise-books, Mother," said the boy (any, no). 5. "We shall not buy ... in this shop, children," said the mother (nothing, anything). 6. Didn"t you buy ... potatoes yesterday (any, no)? 17.1 didn"t see ... in the street when I went out (anybody, nobody). 8. We did not play ... games in the yard because it was raining all day long (no, any). 9. There is ... at home (anybody, nobody). 10. How much did you pay for these boots? - I didn"t pay ... (nothing, anything). They are a present from my grandmother. 11. Have you lost ... (anything, nothing)? - No, nobody here has lost … . (nothing, anything).

6. Переведите на английский язык.

1. В столовой есть кто-нибудь? 2. В саду никого нет. 3. В нашей комнате есть кто-нибудь? 4. Там есть кто-то. 5. Там никого нет. 6. В библиотеке есть кто-нибудь? 7. За занавеской есть что-нибудь? - Нет, там ничего нет. 8. В сумке что-то есть. 9. В доме есть кто-нибудь? - Да, там есть кто-то. 10. Под столом есть что-нибудь? - Да, там что-то есть. 11. Там ничего нет. 12. В кабинете врача есть кто-нибудь? -- Нет, там никого нет. 13. В нашей библиотеке есть кое-какие книги на английском языке. 14. В вашей библиотеке есть какие-нибудь книги Джека Лондона? 15. Мой дядя хочет мне что-то сказать. 16. На другой день мой брат знал всех. 17. Если вы захотите что-нибудь поесть, идите в вагон-ресторан. 18. Расскажите нам всё о вашем путешествии.

everywhere -- везде

7 . Вставьте somewhere, anywhere, nowhere или everywhere.

1. I put my dictionary ... yesterday and now I can"t find it ....- Of course that is because you leave your books.... 2. You must go ... next summer. 3. Did you go ... on Sunday? 4. Let"s go.... The weather is fine. I don"t want to stay at home in such weather. 5. I cannot find my glasses.... I always put them ... and then look for them for hours. 6. Today is a holiday. The streets are full of people. There are flags, banners and flowers....

8. Переведите на английский язык .

1. На столе лежит что-то круглое. Что это такое? 2. Никто об этом ничего не знает. 3. В городе много парков. Везде деревья и цветы. 4. В той комнате кто-то есть. 5. Анна живет где-то в этом районе. 6. Я никого не знаю в этом городе. 7. Дай мне, пожалуйста, что-нибудь поесть. 8. Кто-нибудь знает адрес нашего учителя? 9. Все в порядке. 10. Кто-нибудь хочет посмотреть телевизор? 11. Мы слышали эту песню повсюду. 12. Он где-то в саду.

9 . Вставьте одно из следующих слов: some , any , no , the или оставьте пропуски незаполненными.

1. Суп (вообще) содержит много воды. ... soup contains much water. 2. Суп готов. ... soup is ready. 3. Дайте мне супу. Give me ... soup. 4. Название этого супа -- борщ. The name of ... soup is borsch. 5. Прежде всего, нам нужно согреть воды. First of all we must heat ... water. 6. Прежде всего, нам нужно согреть воду. First of all we must heat ... water. 7. Вода состоит из водорода и кислорода. ... water consists of hydrogen and oxygen. 8. Мыло необходимо для мытья. ... soap is necessary for washing. 9. На умывальнике нет мыла. There is ... soap on the wash-stand. 10. Мыло на полке. ... soap is on the shelf. 11. Мне не нравится цвет этого мыла. I don"t like the colour of ... soap. 12. Есть у вас карболовое мыло? Have you got ... carbolic soap? 13. В Карелии много фабрик, которые производят бумагу. There are many factories in Karelia that produce ... paper. 14. Бумага для стенгазеты на столе. ... paper for the wall-newspaper is on the table. 15. Дайте мне бумаги. Give me ... paper.

10. Вставьте одно из следующих слов: some , any , no , the , а или оставьте пропуски незаполненными.

1. ... cats like ... milk. 2. They stopped in ... front of ... house where Tom lived. 3. I showed him ... way to ... station. 4. What is ... name of ... street in which you live? 5. I want to say ... words to your sister. 6. ... tea in this glass is cold. 7.... sun was high in ... sky. 8. Oh, there are ... apples in ... vase: ... children have eaten all of them. Please put ... apples into ... vase. 9. Yesterday we had ... fish for dinner. 10. He gave me ... coffee. 11.1 drank ... cup of ... coffee after ... dinner. 12. She bought ... new books yesterday. 13. Where are … books which you brought from ... library yesterday? 14. Did you buy ... apples when you were at ... shop? 15. We could not skate because there was ... snow on ... ice.

11. Заполните пропуски местоимениями: some , any , no , every или производными от них.

1. You must ask ... to help you in this work. 2. If I have ... free time, I shall go... tonight. 3. Have you heard ... about our plan? 4. Did ... see this film yesterday? 5. Did you say ? -No, I said ... 6. I know ... about it and he doesn"t know ... about it either. ... knows about it.

Употребление much/many; (a) little/ (a) few

1. Переведите на английский язык следующие пары слов.

Много тетрадей, много молока, много воды, много дней, много газет, много мела, много снега, много лет, много картин, много музыки, много мальчиков, много девочек, много чая, много лимонов, много мяса, много комнат, много учителей, много работы, много воздуха, много птиц, много машин.

2. Вставьте much или many.

1. Please don"t put ... pepper on the meat. 2. There were ... plates on the table. 3. I never eat I... bread with soup. 4. Why did you eat so ... ice-cream? 5. She wrote us ... letters from the country. 6. ... of these students don"t like to look up words in the dictionary. 7. ... in this work was too difficult for me. 8. ... of their answers were excellent. 9. ... of their conversation was about the institute. 10. There are ... new pictures in this room. ll. There are ... teachers at our school, and ... of them are women. 12. ... of these plays are quite ... new. 13. Thanks awfully for the books you sent me yesterday. - Don"t mention it, it wasn"t ... bother. 14. ... of her advice was useful. 15. He had ... pairs of socks.

3. Переведите на английский язык следующие пары слов.

Мало домов, мало чая, мало чашек, мало яблок, мало окон, мало бумаги, мало кофе, мало статей, мало радости, мало супу, мало деревьев, мало травы, мало детей, мало игрушек, мало света, мало парт, мало колбасы, мало сока, мало книг, мало цветов, мало соли, мало друзей, мало дворцов.

4. Вставьте little или few.

1. I have ... time, so I can"t go with you. 2. He has ... English books. 3. There is ... ink in my pen. Have you got any ink? 4. There are ... bears in the zoo. 5. Tom Canty was the son of poor parents and had very ... clothes. 6. There is tool ... soup in my plate. Give me some more, please. 7. The children returned from the wood very sad because they had found very ... mushrooms. 8. There was too ... light in the room, and I could not read. There are very ... people who don"t know that the earth is round.

5.Заполните пропуски местоимениями или наречиями much , many , more , less , (a ) little , (a ) few .

1. How ... English words do you know? 2. There are ... parks in our city. 3. They work too ... 4. Does he read...? -- It"s a pity but he reads too ... 5. I had very ... friends at school. 6. Do you speak English....? 7. Hurry up! We have ... time to waste. 8. Don"t hurry! We have ... time before the train comes in. 9. I have something to say. May I have... words with you? 10. Some ... tea, please. 11. Please, try to make... noise. 12. I don"t drink ... coffee. 13. There were not ... people at the stadium yesterday.

6. Вставьте much, many, little, a little, few, a few :

1. I"d like to say … words about my travelling. 2. She gave him ... water to wash his hands and face. 3. He had ... English books at home, so he had to go to the library. 4. After the lesson everybody felt... tired. 5. Let"s stay here ... longer. I like it here. 6. There were ... new words in the text and Peter spent ... time learning them. 7. There was ... sugar in the bowl, and we had to put... sugar there. 8. My mother knows German ... and she can help you with the translation of this text. 10. When we walked ... farther down the road we met another groupof pupils. 11. Have you got... time before the lesson?

7. Переведите на английский язык следующие пары слов.

Немного денег, мало денег, несколько стульев, мало стульев, несколько песен, мало песен, немного веселья, мало веселья, мало мальчиков, немного воды, несколько человек, мало воды, мало воздуха, мало столов, несколько минут, несколько кошек, мало травы, немного удачи,несколько дней, мало работы, немного соли, несколько ложек, мало света, мало окон, несколько машин, немного сахару, мало яиц, мало сыра.

8. Вставьте little, a little, few или a few.

1. I have ... money, so we can go to the cinema. 2. I have ... money, so we cannot go to the cinema. 3. This girl works very ... , that"s why she knows nothing. 4. Mother gave us ... apples, and we were glad. 5. He did not like it at the camp: he had very ... friends there. 6. This lemon drink is sour; if you put ... sugar in it, it will be sweeter. 7. This lemon drink is sour; if you put ... lumps of sugar in it, it will be sweeter. 8. The hall was almost empty: there were ... people in it. 9. I can"t buy this expensive hat today: I have too ... money. 10. She left and returned in ... minutes. 11. I think you can spare me ... time now. 12. I am sorry I have seen ... plays by this author.

9. Вставьте much, many, little, few, a little или a few.

1. He had ... English books at home, so he had to go to the library for more books. 2. She gave him ... water to wash his hands and face. 3. I"d like to say ... words about my journey. 4. After the play everybody felt ... tired. 5. Let"s stay here ... longer: it is such a nice place. 6. There were ... new words in the text, and Peter spent ... time learning them. 7. There was ... hay in the barn, and the children could not play there. 8. There was ... water in the river, and they decided to cross it. 9. My mother knows German ... and she can help you with the translation of this letter. 10. When we walked ... farther down the road, we met another group of students. 11. Have you got I... ink in your pen? 12. At the conference we met ... people whom we knew well. 13. There are very ... old houses left in our street. Most of them have already been pulled down. 14. If you have ... spare time, look through this book. You will find ... stories there which are rather interesting. 15. There are ... things here which I cannot understand.

10. Переведите на английский язык:

Много тетрадей, много молока, много воды, много дней, много газет, много мела, много снега, много лет, много картин, много музыки, много сахара, много чая, много лимонов, много мяса, много комнат, много учителей, много работы, много воздуха, много птиц, много машин.

4. СТЕПЕНИ СРАВНЕНИЯ ПРИЛАГАТЕЛЬНЫХ

1. Образуйте сравнительную и превосходную степени следующих прилагательных:

tall, long, short, hot, cold, nice, large, big, wide, strong, happy, warm, high, heavy, low, hard, busy, easy, bright;

interesting, comfortable, important, necessary, beautiful, famous, pleasant, popular, wonderful, active, careful.

2. Переведите на английский язык.

Старый, старше, самый старый, самый старший, мой старший брат, мой старый друг, дальше, самый дальний, самый длинный, короче, счастливый, счастливее, самый счастливый, самый лучший, самый черный, длиннее, хуже, лучше, теплее, ее лучший друг, ее младший сын, его старший сын.

3. Ответьте на вопросы :

а) Are the mountains of the Crimea as high as the mountains of the Caucasus?

Is the climate of England as mild as that in our country?

Is the Volga longer than the Don?

Is the Moscow underground the best in the world?

б ) Which is the shortest month of the year?
Which is the biggest city in Great Britain?

Which season is the coldest?

4. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму прилагательного.

1. Which is (large): the United States or Canada? 2. What is the name of the (big) port in the United States? 3. Moscow is the (large) city in Russia. 4. The London underground is the (old) in the world. 5. There is a (great) number of cars and buses in the streets of Moscow than in any other city of Russia. 6. St. Petersburg is one of the (beautiful) cities in the world. 7. The rivers in America are much (big) than those in England. 8. The island of Great Britain is (small) than Greenland. 9. What is the name of the (high) mountain in Asia? 10. The English Channel is (wide) than the straits of Gibraltar. 11. Russia is a very (large) country.

Запомните :

as ... as -- такой же... как

not so as --не такой... как

5 . Вставьте as ... as или so ... as.

1. Mike is ... tall ... Pete. 2. Kate is not ... nice ... Ann. 3. My room is ... light ... this one. 4. This book is not ... thin ... that one. 5. Sergei is... old ... Michael. 6. She is ... young ... Tom"s brother. 7. This woman is ... good ... that one. 8. Nick"s English is not ... good ... his friend"s. 9.1 am not ... tall ... Pete. 10. This woman is ... young ... that one. 12. I am ... thin ... you. 13. Kate is ... lazy ... her brother. 14. This child is not … small … that one.

6. Переведите следующие предложения на английский язык.

1. Этот дом такой же высокий, как тот. 2. Сегодня вода в реке не такая теплая, как вчера. 3. Ты не такой умный, как папа. 4. Индия не такая большая, как Китай. 5. Темза такая же красивая, как Нева. 6. Его бабушка не такая старая, как дедушка. 7 Яблоки такие же вкусные, как сливы, но не такие вкусные, как груши. 8. Русский музей такой же богатый, как Эрмитаж? 9. Державин не такой знаменитый, как Пушкин. 10. Днепр не такой длинный, как Волга. 11. В прошлом году август был такой же жаркий, как июль.

Не забывайте употреблять союз than при сравнительной степени прилагательного:

Tom is taller than Kate .

Том выше Кати.

7. Переведите на английский язык.

1. Самые жаркие дни бывают летом. 2. Самая дождливая погода бывает осенью. 3. Чем больше я читаю, тем больше я знаю. 4. Март не такой холодный, как февраль. 5. Математика самый трудный предмет в школе. 6. Витебск дальше от Минска, чем Орша. 7. Сегодня также холодно, как и вчера. 8. Лучше позже, чем никогда. 9. Этот фильм такой же интересный, как и тот. 10. Аня лучшая студентка в группе. 11. Эта песня очень популярна сейчас.

8 . Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму прилагательного.

1. This man is (tall) than that one. 2. Asia is (large) than Australia. 3. The Volga is (short) than the Mississippi. 4. Which building is the (high) in Moscow? 5. Mary is a (good) student than Lucy. 6. The Alps are (high) than the Urals. 7. This garden is the (beautiful) in our town. 8. She speaks Italian (good) than English. 9. Is the word "newspaper" (long) than the word "book"? 10. The Thames is (short) than the Volga. 11. The Arctic Ocean is (cold) than the Indian Ocean. 12. Chinese is (difficult) than English. 13. Spanish is (easy) than German. 14. She is not so (busy) as I am. 15. It is as (cold) today as it was yesterday.

9. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму прилагательного.

1. Oil is (light) than water. 2. We shall wait for a (dry) day to go on the excursion. 3. A bus is (fast) than a tram. 4. Take some of these sweets: they are very (nice). They are (nice) than the sweets in that box. 5. He clearly did not like the explanation, and as he listened to it, he became (angry) and (angry). 6. He worked (hard) and (hard) as the end of the term came nearer. 7. The (tall) trees in the world grow in California. 8. Please be (careful) next time and don"t spill the milk again. 9. Bobby was a (quiet) child. He was (quiet) than his sister. 10. Her eyes are (grey) than mine. 11. He was the (fat) man in the village. 12. As he went on, the box became (heavy) and (heavy). 13. My sister is the (tall) girl in her class. 14. Who is the (attentive) student in your group? 15. It is autumn. Every day the air becomes (cold), the leaves (yellow).

10 . Переведите следующие предложения на английский язык.

1. Здание Московского университета - самое высокое в столице. 2. Наш город не такой большой, как Киев, но он такой же красивый. 3. Невский проспект -- одна из самых красивых улиц Санкт-Петербурга. 4. Кто самый младший ученик в нашей группе? -- Петров. Но он самый высокий. 5. Грамматика английского языка трудная, но английское произношение труднее. 6. Магазины на нашей улице больше, чем магазины на вашей улице. 7. Наш телевизор такой же хороший, как этот. 8. Эта комната светлее той. 9. Погода сегодня хуже, чем вчера. Сегодня холоднее, и идет дождь. 10. Моя комната не такая большая, как комната моей подруги, но она светлее и теплее. 11. Какая из этих книг самая интересная? 12. Ноябрь не такой холодный месяц, как январь. 13. Мой отец -- очень занятый человек. 14. Крым - одно из самых лучших мест для отдыха. 15. Сегодня он чувствует себя гораздо лучше.

5 . ПРЕДЛОГИ

Предлоги места и направления

В целях выработки беглости речи полезно запомнить следующие словосочетания

ГДЕ ?

КУДА ?

НА столе ON

НА стол ON

On the table, on the floor, on the sofa, on the chair, on the window-sill, on the ground, on the grass, on the roof, on the bridge, on the platform, on the shelf, on the cupboard, on the bench, on the snow, on the ice, on the wall, on the blackboard, on the table, on the floor, on the sofa, on the chair, on the window-sill, on the ground, on the grass, on the roof, on the bridge, on the platform, on the shelf, on the cupboard, on the bench, on the snow, on the ice, on the wall, on the blackboard.

КУДА?

В комнате IN

В комнату INTO

In the room, in the kitchen, in the house, in the car, in the box, in the cupboard, in the bag, in the pocket, in the hall, in the plate, in the cup, in the glass, in the bottle, in the snow, in the water, in the river, in the lake, in the sea, in the wood, in the park, in the garden, in the yard, in the classroom.

Into the room, into the kitchen, into the house, into the car, into the box, into the cupboard, into the bag, into the pocket, into the hall, into the plate, into the cup, into the glass, into the bottle, into the snow, into the water, into the river, into the lake, into the sea, into the wood, into the park, into the garden, into the yard, into the classroom.

1. Вставьте предлоги on , in или into .

1. Where is the book? - It is ... the table. 2. Where is the tea? -- It is ... the cup. 3. Put the plates ... the table. 4. Put the book ... the bag. 5. There is a beautiful picture ... the wall. 6. He went ... the room. 7. I like to sit ... the sofa ... my room. 8. Mother is cooking dinner ... the kitchen. 9. She went ... the room and sat down ... the sofa. 10. There are many people ... the park today. 11. There is a girl standing ... the bridge. Why is she crying? - She has dropped her doll ... the water. 12. There is no tea ... my cup. 13. Pour some tea ... my cup. 14. Put these flowers ... the window-sill. 15. I saw many people ... the platform waiting for the train.

2 . Переведите на английский язык, употребляя предлоги on , in , at , to , into .

1. Идите к доске. 2. Напишите число на доске. 3. Повесьте картину на доску. 4. Она налила в вазу воды и поставила в нее цветы. Потом она пошла к окну и поставила вазу на подоконник. 5. Учитель стоит у доски. Он пишет на доске предложение. Ученики сидят за партами. Они пишут это предложение в своих тетрадях. 6. Ник вошел в кухню и сел за стол. Мама стояла у плиты. Она подошла к столу, поставила на стол чашку и налила в чашку чаю. 7. Мы собрали в лесу много грибов. 8. Маша открыла дверь и вошла в дом. В доме никого не было. Медведи были в лесу. В комнате Маша увидела стол. Она подошла к столу. На столе она увидела три тарелки. 9. Катя была в комнате. Она стояла у книжного шкафа. 10. На полу лежал толстый ковер. Дети сели на ковер и начали играть. 11. Где мальчики? -- Они играют во дворе. 12. Сейчас зима. На земле лежит снег. На реке лед. 13. Она подошла к доске, взяла мел и начала писать на доске 14. Масло на столе. Поставь его в холодильник. А теперь садись за стол. В этом стакане сок. Выпей его и поставь стакан на полку. 15. Где твоя ручка? - Она в моем кармане.

Запомните следующие словосочетания

ГДЕ ?

КУДА ?

At the theatre, at the cinema, at the museum, at the swimming-pool, at the library, at the shop, at the institute, at the port, at the railway-station, at the concert, at the exhibition, at the stadium, at the stop, at the factory, at work, at school, at the lesson.

To the theatre, to the cinema, to the museum, to the swimming-pool, to the library, to the shop, to the institute, to the port, to the railway-station, to the concert, to the exhibition, to the stadium, to the stop, to the factory, to work, to school, to the lesson.

3. Переведите на английский язык следующие словосочетания, употребляя предлоги in или at ,

В кухне, в порту, в плавательном бассейне, в парке, в лесу, в театре, в саду, в библиотеке, в реке, в магазине, в стакане, в комнате, в кино, в снегу, в школе, в классе, в доме, в чашке, в музее, в институте.

4. Переведите на английский язык следующие словосочетания, употребляя предлоги on или at .

На полке, на подоконнике, на скамейке, на заводе, на стене, на вокзале, на платформе, на полу, на крыше, на выставке, на остановке, на земле, на концерте, на доске, на уроке, на мосту, на стадионе, на снегу, на траве, на работе.

5 . Переведите на английский язык, употребляя предлоги at , on , in , to , into .

1. Где Коля? -- Он в институте. 2. Папа ходит на работу каждый день. 3. Вчера папа был на работе, а мама была дома. 4. Вчера я ходил в библиотеку. В библиотеке я взял очень интересную книгу. 5. Катя сидела за столом. На столе лежали книги и тетради. Папа подошел к столу и поставил на стол вазу. В вазу он поставил цветы. 6. Вчера мы ходили на выставку. На выставке мы видели много картин. 7. Где Том? - Он на стадионе. Он всегда ходит на стадион в воскресенье. А его сестра ходит в плавательный бассейн. Сейчас она в бассейне. 8. Ты любишь ходить в театр? 9. Когда мы пришли на вокзал, мы поставили свои вещи на платформу и сели на скамейку. Мама пошла в магазин и купила лимонаду. 10. Вчера на уроке учитель сказал мне: "На доске две ошибки. Иди к доске и исправь ошибки. 11. Вы были вчера на концерте? - Нет, мы работали в библиотеке, а потом мы пошли в парк. В парке мы играли, а потом сидели на траве. 12. Положи книгу в портфель и иди к доске. 13. Сегодня во дворе много ребят.

Подобные документы

    Перевод предложений с употреблением модальных глаголов и их эквивалентов. Перевод предложений в пассивном залоге на русский язык, определение видовременной формы сказуемого. Грамматическая основа предложения. Функции глаголов to be, to have, to do.

    контрольная работа , добавлен 16.09.2013

    Правила употребления артиклей: "a", "the" или нулевой артикль. Множественное число имен существительных в английском языке. Использование имен прилагательных в правильной форме. Правила употребления местоимений. Отрицание в английских предложениях.

    контрольная работа , добавлен 04.03.2011

    Значение, правила образования, употребления и образования форм степеней сравнения прилагательных – сравнительной (простой и аналитической) и превосходной (простой и сложной). Особенности использования степеней прилагательных в различных стилях речи.

    контрольная работа , добавлен 16.09.2010

    Формы степеней сравнения прилагательных в английском языке в разные периоды. Образование и развитие прилагательных. Этапы формирования суффикса прилагательных less. Лексико-семантическая группа эмоционально-оценочных прилагательных в новоанглийском языке.

    курсовая работа , добавлен 18.04.2011

    Неличные формы глагола в английском языке. Грамматические категории инфинитива, особенности употребления частицы to с ним, структурно-семантические особенности. Инфинитив в функции члена предложения, его конструкции в грамматике английского языка.

    дипломная работа , добавлен 25.11.2011

    Использование множественного числа в английском языке. Определение части речи в английском тексте. Особенности перевода существительных в роли определения на русский язык. Перевод форм сравнения. Временные формы глаголов, определение их инфинитива.

    контрольная работа , добавлен 09.11.2011

    Словообразование, род и число существительных в английском и турецком языках. Правила склонения существительных. Аффиксы принадлежности. Сравнительная характеристика турецкого и русского языка. Образование существительных от прилагательных и глаголов.

    дипломная работа , добавлен 21.10.2011

    Грамматические признаки слов, оформленных окончанием –s, его функция как показателя части речи. Степени сравнения прилагательных и наречий. Особенности перевода неопределенных и отрицательных местоимений. Значение модальных глаголов и их заместителей.

    контрольная работа , добавлен 14.01.2014

    Трактовка изъявительного и сослагательного наклонения. Функционирование в английском языке "будущего в прошедшем". Дополнительные формы наклонения глаголов: повелительное предположительное, условное. Принципы формирования данных грамматических категорий.

    курсовая работа , добавлен 13.08.2015

    Морфологическая категория числа существительных, единственное и множественное число. Существительные pluralia tantum. Парадигмы существительных и падежные флексии. Определительное, объектное и абстрактное значение падежа. Характеристики падежей.

Пожалуй, для любого человека, начавшего или продолжающего изучать английский язык, есть два слова, леденящие душу и заставляющие просыпаться в холодном поту — это «spelling» и «grammar».

И, поскольку нас с детства учат смотреть своим страхам в лицо, сегодня мы вместе постараемся избавиться от одного из них.

Леди и джентльмены, вашему вниманию представляем топ 10 грамматических пособий. Начнем мы наш обзор с пособий для начинающих:

1. The Good Grammar Book

Уровень: Elementary-Lower Intermediate

The Good Grammar Book предназначена для изучающих английский и может использоваться начиная с уровня Elementary.Сами авторы создавали книгу для самостоятельной работы .

Книга состоит из 21 раздела, каждый раздел начинается введением и тестом (тест предназначен для определения пробелов в ваших знаниях). В конце раздела в ы также найдете тест, который поможет вам понять, насколько хорошо вы овладели той или иной темой.

Грамматика в книжке подается небольшими порциями, в несколько строк, за которыми следуют упражнения на закрепление данного материала. Довольно неплохой учебник с простыми объяснениями, который поможет вам лучше понимать грамматику английского языка.

2. Essential Grammar in Use

Уровень: Elementary-Pre-Intermediate

Essential Grammar in Use, также известная как «красный Мерфи», появилась позже, после такого удачного дебюта «синего Мерфи» (о нем мы поговорим ниже), после чего обе книги и начали различать по цвету.

«Красный Мерфи» посвящен темам, которые обычно проходят на уровнях Elementary-Pre-Intermediate .

Существует два издания «красного Мерфи», с ответами и без, соответственно этот учебник может использоваться как для работы в классе, так и для самостоятельного изучения английского языка.

Книга состоит из 114 самостоятельных уроков, изучать которые можно в произвольном порядке.

Каждый урок состоит из теории, которая расположена слева и упражнений, которые вы найдете справа.

Традиционно, есть и тест на определение проблемных мест.

Если же ваш уровень выше, то стоит обратить внимание на грамматические пособия, приведенные в статье ниже.

3. English grammar in Use

Кто же не знает старика Мерфи? Эта книга также проходит под кодовым названием «Blue Murphy», а на русском как «синий Мерфи».

Грамматика в «синем Мерфи» выложена очень простым, «человеческим» языком, поэтому может использоваться, начиная с уровня Pre-Intermediate.

Это справочник по грамматике, каждая из тем которого сопровождается упражнениями на закрепление.

Состоит из 136 уроков, каждый из которых посвящен отдельной грамматической теме. Одна грамматическая тема занимает целый разворот учебника, слева на котором вы найдете объяснение, а справа — упражнения к нему.

Каждый из уроков самостоятельный и их можно изучать в произвольном порядке. Бонусом к урокам идет тест на определения вашего уровня английского, а так же пробелов в ваших знаниях.

Может использоваться самостоятельно, либо на уроках английского. Мерфи — это, пожалуй, классика английской грамматики.

И вы должны знать этот учебник, если в кругах изучения английского хотите сойти за своего.

4. A Practical English Grammar

Уровень: Intermediate

A practical English Grammar — справочник английского языка. Сам он не содержит упражнений, но к нему идут два сборника упражнений, посвященных темам в справочнике.

После Мерфи, отличающегося простотой и лаконизмом, A Practical English Grammar может повергнуть вас в истинный шок.

Это чрезвычайно широкое и глубокое изложение грамматики английского языка с множеством случаев употребления, исключениями и примерами. Пожалуй, одно из самых детальных и глубоких изданий практической английской грамматики.

Тем не менее, этот справочник стоит использовать скорее как дополнительное пособие по изучению английского языка, для понимания деталей и нюансов, так как поместить все то, что изложено в одной главе этой книги, в голову не видится мне практически возможным.

Также его можно использовать для поиска нужной вам информации, оглавление Томпсона достаточно удобное и позволяет довольно быстро найти нужную информацию. По стилю справочник суховат и академичен, без иллюстраций и шуток.

Сборники упражнений во всем напоминают своего «родителя» и могут показаться вам скучноватыми.

Тем не менее, они весьма полезны для проработки английской грамматики. Сборники содержат ответы и могут использоваться самостоятельно.

5. Oxford Practice Grammar

Уровень: Intermediate

Оxford Practice Grammar, если следовать словам его издателей, обеспечит вас необходимым материалом для сдачи FCE (First Certificate in English) . Структура этого учебника очень напоминает вышеупомянутую структуру Мерфи, так как каждая тема также занимает один разворот, слева на котором расположена теория, а справа — упражнения на проработку материала. Книга состоит из 153 уроков, сгруппированных под тематическими оглавлениями. Раз на 5-6 уроков встречается тест, который поможет вам проверить ваши знания по предыдущим темам, книга также содержит тест на проверку знания английского языка и определение проблемных мест. Подойдет как для домашнего использования, так и для использования в классе. Среди достоинств книги стоит отметить тот факт, что каждый из уроков начинается с иллюстраций или диалога, что помогает оживить скучность других грамматических справочников, а также то, что в книге иногда встречаются довольно-таки нетипичные и интересные задания, а так же задания, которые впоследствии будут на FCE. К минусам стоит отнести скупость и даже некую недостачу теоретического материала.

Essential Grammar in Use,

English grammar in Use,

Oxford Practice Grammar,

Longman English Grammar Practice,

Cambridge Grammar for IELTS,

Advanced Grammar in Use,

Enterprise Grammar Books,

6. Longman English Grammar Practice

Уровень: Intermediate

Longman English Grammar Practice рассчитана на студентов уровня Intermediate. Может использоваться как для самостоятельной работы, так и для работы с учителем. Содержит 16 тем, каждая из которых разбита на несколько подтем. Каждая из подтем занимает разворот, на котором изложены как теория, так и упражнения на закрепление. Теория подается порционно, после теории следуют практические упражнения. Последнее упражнение посвящено употреблению грамматики в контексте, обычно это увлекательная история с иллюстрацией, которая суммирует все полученные в разделе знания. Книгу можно прорабатывать в произвольной последовательности. Довольно хороший учебник английского языка с достаточным количеством как теоретических, так и практических упражнений. К недостаткам можно отнести базовое изложение грамматики, без нюансов и деталей.

7. Cambridge Grammar for IELTS

Уровень: Upper-Intermediate

Cambridge Grammar for IELTS предназначена для желающих сдать экзамен с одноименным названием. Рассчитана на учащихся самостоятельно, но может использоваться и как учебник на уроке. Содержит также и диагностический тест на определение уровня, который позволит выделить проблемные места и сосредоточиться на их проработке. Уроки в книге не связаны между собой, соответственно их можно прорабатывать в произвольном порядке. Состоит из 25 уроков. Каждый из уроков состоит из 4-х частей: «Context Listening», которая знакомит слушателя с новой грамматикой, а также тренирует восприятие на слух; «Grammar», которая содержит теорию; «Grammar exercises», которая содержит упражнения на проработку, и «Test practice», которая содержит экзаменационное задание. Из плюсов можно отметить достаточно подробное изложение грамматики с примерами, а также «Grammar extra», раздела, который предоставляет дополнительную интересную информацию по теме, например, использование модальных глаголов в официальных документах. Из минусов — изложение грамматики сложно и не очень логично организовано, что утрудняет восприятие. Каждый из разделов содержит 4 небольшие грамматические упражнения на проработку новой грамматики, чего явно недостаточно для овладения темой.

8. Advanced Grammar in Use

Уровень: Advanced

Advanced Grammar in Use — это книга той же серии, что и Essential Grammar in Use и English Grammar in Use, известных так же под названиями «красный» и «синий» Мерфи, однако, нарушая традицию, автором этой книги является Martin Hewings. Эта книга предназначена для изучающих английский продвинутого уровня , в основном используется самостоятельно для улучшения владения английской грамматикой. По структуре напоминает своих предшественников, состоит и 120 разделов, каждый из которых занимает разворот страницы, слева — обширная теория, справа — упражнения. Изложение теории достаточно простое и удачное, содержит много полезной информации, исключений и нюансов употребления, что действительно позволит вам улучшить ваше владение английским. Разделы самостоятельны и их можно проходить в произвольном порядке. Сначала рекомендуется пройти тест на определение проблемных мест (тест тоже находится в книге), дальше приступить к изучению проблемных разделов. Единственным недостатком данного учебника является недостаточное количество упражнений при огромном количестве теоретической информации, поэтому, чтобы овладеть той или иной темой, вам придется пользоваться дополнительными материалами. В целом, неплохой учебник для самосовершенствования.

Также стоит обратить внимание на серии грамматических пособий для детей и взрослых:

9. Round-up

Уровень: Starter-Upper-Intermediate

Серия Round up британского издательства «Longman» состоит из 7-ми книг. Предназначена для детей и подростков и, наверное, хорошо знакомая тем детям, которые изучали английский язык в постсоветское время. Это очень популярная серия, которая часто используется школами и курсами в изучении английского языка, так как она имеет ряд преимуществ. Во-первых, это очень красочное издание, что является несомненным плюсом для детей. Ведь они, при виде серых книг по грамматике с однообразными упражнениями, сразу же меняются в лице и, вспоминая грамматические упражнения, непроизвольно вздрагивают. Информация подается в виде таблиц с примерами и ситуациями, приближенными к реальным. Упражнения предназначены как для письменной, так и для устной тренировки грамматических структур, есть упражнения и для групповой работы. Можно использовать и для самостоятельного изучения английского языка, так как серия содержит детальные объяснения к каждому разделу, а так же упражнения на повторение пройденного материала. Грамматика подается порционно, каждая новая тема вводится диалогом, часто шуткой, сопровождающейся забавной иллюстрацией. В целом данная серия изобилует иллюстрациями и интересными для детей упражнениями, но, с другой стороны, обеспечивает достаточное количество упражнений для овладения новой грамматикой. Так что, если вы хотите уменьшить вашему ребенку стресс в изучении английского языка, смело делайте выбор в пользу Round-up.

10. Enterprise Grammar Books

Уровень: Beginner-Intermediate

В целом, серия Enterprise состоит из «Student’s Book», «Workbook» и «Grammar Book» для дополнительно проработки грамматики, но может использоваться и самостоятельно. По моему мнению, одна из лучших книг на проработку грамматики, особенно для уровней Pre-intermediate, Intermediate и Upper-Intermediate. Серия состоит из 4-х уровней, вся теория вынесена в начало урока, после чего следуют упражнения на ее проработку. Упражнений много, они достаточно динамичны и позволяют хорошо проработать новые грамматические структуры. После 2-3-х уроков идут упражнения на повторение и проработку нескольких изученных тем. Несомненным плюсом именно этой серии являются упражнения на перефразирование и превращение одной грамматической структуры в другую. Очень хороший учебник грамматики, больше подходит для работы в классе, так как не содержит ключей. В конце книг находятся тесты на проверку выученного материала.

В одном из интервью Майкл Свон, известный английский грамматик, признался, что часто получает письмо от изучающих английский язык с просьбой отменить окончание «-s» в третьем лице единственного числа в Present Simple, а один мой друг даже предлагал организовать движение за устранение путаницы в английской грамматике, отмены артиклей и большинства времен. Вы можете присоединиться к этому движению или написать Майклу Свону, а можете просто выучить грамматику по одному из вышеупомянутых учебников. Решать вам и в любом случае желаю вам успехов в изучении английского языка по Skype!

Большая и дружная семья EnglishDom